hero_bg

(Smit) Noordzee
reis verslag 1984

Op oudejaarsnacht om ongeveer 0.4.00 uur snachts gezellig vuurwerk af schietend en feestend met vrienden en kenissen, werd ik door mijn moeder van straat geplukt. Want ik moest op 1 januarie 10 uur op schiphol zijn en ik moest mijn koffer nog pakken.

Met slaap in mijn ogen en de olie bollen smaak nog in mijn mond heb ik mij gemeld op het vliegveld.

Van daar uit met een klm toestel via Dubai naar Bankok daar overgestapt op een toestel van Thai airlines naar Taipei in Taiwan.

Op het vliegveld van Taipei stond de agent te wachten die met vervoer klaar stond om ons naar de andere kant van het eiland te brengen.

Laat in de avond kwamen we aan in Kaoshiung waar we eerst nog ergens in een restaurant zijn wezen eten alvorens we s nachts  met een bootje aan boord zijn gebracht .

Aan boord gekomen hebben we wat gegevens met de ploeg aan boord uitgewisseld, die de volgende dag naar huis zou gaan.S morgens zijn we naar buiten gegaan om een plekje te zoeken om voor anker te gaan .

Bij het naar buiten gaan zijn we de Mississippi gepasseerd die daar op station lag.

Wij moesten op de Rode zee wachten die lag iets verder op met een slooptanker te wachten .

Daar wij op de rede lagen trokken we veel bekijks van lokale visserslui.Deze trachten ons vis etc te verkopen de bootjes bestonden uit een aantal verbogen pvc pijpen.Later bleek dat dit jagers waren die bij een grotere vissers boot hoorden.Dat ze met die dingen de zee op durfden. (er zaten wel dikke buiten boord motoren aan zagen we later)

Toen de Rode zee haar sleep had afgegeven kwam zij direct weer naar buiten om ons vast te maken. En te verslepen naar Singapore zodoende kon er alvast een begin gemaakt worden met de onderhouds beurt van de motoren.

Aan gekomen in Singapore zijn we weer los gegaan, en op eigen vermogen naar binnen opzij van de Zwarte zee samen met de Rode zee  en nadat de Rode zee vertrokken was richting Suez is de Hudson opzij gekomen.

De Zwarte zee was op gelegd, en iedere keer als er een boot in de buurt was kregen deze de opdracht om zoveel mogelijk matriaal  zoals sleepdraden voorlopers ketingen brandstof en smeermidelen van boord te halen. Want de Zwartezee moest gesloopt worden.

Wij  bleven langszij de Zwartezee liggen om stations dienst te doen.

We zijn niet een keer uitgevaren  om een  jop te maken maar dat maakte niet zoveel uit daar het in Singapore best gezellig was!!!!!!

Maar op 6 februarie hebben we het anker gelicht en zijn we opgestoomt naar Semarang in Java.

Daar  aangekomen in de Java zee hebben  het driepotige hefbooreiland Western Apollo vast gemaakt op10 februarie en zijn we op weg gegaan naar Singapore waar we ongeveer een week later opWest Jurong anchorage weer los konden.

Opnieuw  gingen we weer op zij van de Zwartezee. Maar niet voor lange duur eind februarie werden we richting Balikpapan in Borneo gedirigeert met de losse boot.

Op 7 maart kwamen we bij ons tweede te verslepen booreiland aan voor de kust van Samarinda ten noorden van Balikpapan.

De volgende dag zijn we door de loods binnen gebracht, tot aan de drie sprong van rivieren bij het plaatsje Cherochok.Daar hebben we het anker laten vallen omdat het te ondiep was en verder varen onmogelijk was vanwege onze diep gang .

We vonden het schitterend , we lagen midden in het oerwoud .

Zo rustig het overdag was, hield s nachts je hart vast door het geschreeuw en gekrijs uit het woud.

We dachten het hiermee wel gehad te hebben, maar nee hoor we vielen droog.

De rivier waar we in lagen was tevens een hoofd verbinding s morgens vroeg een en al bedrijvigheid op het water.Alles wat drijf vermogen had fugeerde als boot.Ook hier kwamen vissers hun vis en waren aanbieden, wat voor hun handel was.

Maar ik zou ik niet wezen in de buurt hadden we gezien dat er soort dorp(kampong) was.

Wij de sloep over boord gezet en  naar het dorp gevaren, daar was een klein steiger waar we de sloep met een ketting slot aan vast hebben gelegen.

We werden als vrienden ontvangen door eerst een partijtje te hand ballen tegen de lokale mensen,hiermee was het ijs snel gebroken en werd er bij iemand thuis in de kamer een soort bar ingericht.

We konden daar ook met de taxi (achterop de brommer). Na eerst nog kennis gemaakt te hebben met de lokale schonen hebben we mensen bedankt voor hun hartelijke ontvangst en zijn we weer terug aan boord gegaan.

We hebben zo nog een week in de busch gebivakeert tussen alle soorten torren muskieten en

andere ondefineerbaar  ongedierte.De romp werd van zeepokken ontdaan,en de papierwinkel werd in orde gemaakt.Zo we konden weer vertrekken.

Buiten gekomen was het een hele verademing om weer de frisse zeelucht in te ademen in plaats van die muffe vochtige jungle lucht.

Op 17 maart hebben we het booreiland Andros vast gemaakt en zijn we vertokken richting Singapore .

Omdat het zo heet was in de Javazee hebben we zelf een zwembad aan dek gebouwd. Het was wel geen golfslag bad maar er werd wel gretig gebruik van gemaakt.

Op het boor eiland wat we aan slepen waren hadden ze het ook warm, daar hadden ze een speed boot te water gelaten om te gaan waterskien. Tijdens de sleep we hadden toch maar een snelheid van 4a5 mijl per uur

Zondag s tussen de middag gingen we kip met patat eten tot onze verbazing ging de bootsman voor het eerst in zijn leven kip met mes en vork eten.

Dat was niet zo n punt maar wat er gebeuerd er stak een botje overdwars in zijn keel goeie raad was duur het botje wilde zijn keel niet meer uit.

Na dit twee dagen aan gezien te hebben is er besloten om een helicopter te bestellen en de bootsman naar de wal te vliegen om daar verder behandeld te worden.

Daar gaat de bootsman

om verlost te worden van zijn botje

De kok zwaait hem uit

Op 6 april zijn we in Singapore aan gekomen  na het eiland afgeleverd te hebben zijn we weer opzij van de Zwartezee gegaan. Daar werd door 3 man wacht gelopen dat gaf ons weer de gelegen heid om op stap te gaan en de beentjes te strekken.[ Singapore here i come]

In middels was de bootsman weer aan boord gekomen die had 2 dagen in een ziekenhuis in indonesie door gebracht dat was geen succes .

Hij is toen door gevlogen naar singapore en daar is hij eindelijk verlost van zijn botje

Een paar dagen erop zijn we weer op station gaan liggen ook nu waren er voor ons geen assistententies weggelegd.

Maar we hadden wel weer een nieuwe opdracht weer een booreiland verslepen nu van singapore naar Hongkong, leuk ik was er nog niet geweest.

We zijn op18 april vertrokken met de South Seas Driller richting Honkong.

Met de twee vorige booreilanden waren we niet vooruit te branden geweest. Maar met deze gingen we des te sneller door het meedraaien van het boor eiland haalden we eengoeie vaart.

De Zuid Chinese zee werd in voor ons doen in een rap tempo doorkruist

Op 17 april konden we de South Seas Driller al weer afleveren in Hongkong.Ook hier zijn we voor een paar dagen voor anker gegaan de britse ex kroon kolonie is een leuk eiland waar het goed toeven is.

Op 1 mei dag van de arbeid hebben we het anker gelicht om assistentie te gaan verlenen  er was gesignaleerd dat er een schip brand aan dek zou hebben.

Dus de motoren op volle kracht vooruit om eventuele concurenten voor te zijn, zoals wie het maalt die het eerste haalt.

De volgende morgen aan gekomen op de opgegeven positie zagen we niets anders dan zee om ons heen. Onze poging was tervegeefs geweest  het waren waarschijnlijk rook potten aan dek geweest aan boord van een Russisch vrachtschip vanwege dag van de arbeid viering.

Vlak erna kregen we bericht dat we richting Singapore moesten gaan .

Daar lag ons vierde booreiland te wachten.

Onderweg passeerden we de SmitLondon s avonds laat.

Hij had een dubbele sleep achter zich voor de sloop in Kaohsiung de ex esso Den Haag en onze eigen Zwartezee die eigenlijk roemloos naar de sloop werd gebracht. Zo n mooi schip met een geschiedenis waar iedereen die erop heeft gevaren er trots op is.

Bij aankomst op Eastern Anchorage we hadden het anker nog niet laten vallen of de bunkerboten lagen al op zij .De agent  proviand alles kwam tegelijk aan boord.

Alles verliep zo vlot dat we s avonds alweer aan de werf van Sembawang lagen.

Daar lag ons vierde booreiland Dixilyn Field 95 die daar door de Poolzee was gebracht van uit Bombay voor onderhoud en reparaties.

Nadat de Dixilyn Field naar Jurong Anchorage was gebracht door ons, met behulp van haven sleep boten kon het afzinken getest worden .

Na goedkeuring  van surveyors zijn de papieren in orde gemaakt en zijn we op10 mei s morgens vroeg vertrokken richting Bombay.

Zodra we in breder vaarwater kwamen hebben we de sleep geviert, na enkele dagen mooi weer kwamen we in de zuidwest moesson terecht.

Ondanks het slechte weer wind en in tegenstroom vlotte de reis aardig .Op 19 mei passeerden we Sri Lanka waarna we de noord inkropen.

Ondanks het slechte weer  kwamen we op 26 mei op de locatie 100 mijl west van Bombay.

De Dixilyn field 95 werd in positi gebracht. En konden wij eraf om door te varen naar Dubai om afgelost te worden .